Szkoła Podstawowa nr 2
im. Leonida Teligi w Kamieniu Pomorskim

logo szkoły

"Wiem-rozumiem-stosuję"

Rok szkolny 2021/2022

W roku szkolnym 2021/2022 od 01 października 2021 r. do 20 czerwca 2022 r. realizowałam innowację pedagogiczną "Wiem-rozumiem-stosuję". Jej adresatami byli wszyscy uczniowie edukacji wczesnoszkolnej. Była ona przeprowadzana w klasach I-III w ramach obowiązkowych zajęć edukacji społecznej.

Niniejsza innowacja miała na celu poprawę funkcjonowania uczniów w szkole, czyli zmniejszenia nieprawidłowych zachowań wśród dzieci (agresji, niebezpiecznego spędzania przerw) oraz uczenia alternatywnych sposobów postępowania, zgodnego z zasadami współżycia społecznego. Miała zachęcać i motywować uczniów do pracy nad sobą i poszerzać świadomość zasad prawidłowej komunikacji rówieśniczej, a także rozwijać umiejętność brania odpowiedzialności za swoje zachowanie.

Zajęcia innowacyjne odbywały się w klasach I-III z udziałem teatrzyku szkolnego "Szuflandia", który prezentował inscenizacje i przedstawienia będące wstępem do zajęć pedagoga z uczniami.

Urozmaiceniem spotkań było dostarczanie dzieciom Gazetki Pedagoga Szkolnego poruszającej omawianą tematykę w formie wierszy, zagadek, rebusów. Uczniowie zostali zaangażowani do jej współtworzenia. W czasopiśmie znajdowały się ich prace: wiersze lub opowiadania, które przygotowywali w ramach Szkolnego Konkursu Literackiego, związanego z przedstawianymi zagadnieniami. Gazetkę otrzymywali w trakcie każdych zajęć profilaktycznych.

W ramach innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję" podczas spotkań z bajką, w oparciu o przedstawienia przygotowane przez teatrzyk szkolny "Szuflandia" zrealizowałam trzy bloki tematyczne:

  1. "Przemoc boli" (luty 2022 r.) – bajka "Jędrek Jeżyk"
  2. "Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie" (kwiecień 2022 r.) – bajka "Nie płacz, Koziołku"
  3. "Bezpieczne wakacje – bezpieczny wypoczynek" (czerwiec 2022 r.) – inscenizacja "Koncert na łące".

Podczas trwania innowacji pedagogicznej, w roku szkolnym 2021/2022 przeprowadziłam 68 godzin zajęć z uczniami edukacji wczesnoszkolnej (I półrocze: 32 h, II półrocze 46 h). Każde spotkanie dotyczyło innej tematyki, wynikającej z potrzeb klas:

  1. "Bezpieczna droga do szkoły"
  2. "Bezpieczna szkoła"
  3. "Szkoła bez przemocy"
  4. "Prawa Dziecka"
  5. "Każdy inny, wszyscy równi"
  6. "Z kulturą za pan brat"
  7. "Przemoc boli"
  8. "Świat emocji"
  9. "Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie"
  10. "Nie daj złości sobą rządzić"
  11. "Bezpieczne wakacje-bezpieczny wypoczynek"

Innowacja pedagogiczna była dokumentowana w formie zdjęć, nagrań wideo, ksero gazetek. Informacje o przeprowadzonych zajęciach/spotkaniach oraz podsumowanie działań pedagoga umieszczone zostały na stronie internetowej szkoły w folderze – pedagog szkolny.

W trakcie realizowania innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję" na bieżąco kontrolowałam osiągnięcia uczestników poprzez obserwację zachowań uczniów podczas spędzania przez nich przerw śródlekcyjnych, zachowywania się w relacjach z innymi, reagowania na trudności w obszarze komunikacji rówieśniczej. Taka forma ewaluacji dostarczała mi informacji zwrotnej na temat mojej pracy, przyczyniała się do refleksji i samooceny oraz dokonywania modyfikacji innowacji.

W celu sprawdzenia przydatności i efektywności oraz atrakcyjności działań przeprowadziłam ankietę wśród wychowawców klas edukacji wczesnoszkolnej oraz wśród współpracujących z nimi nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Jej wyniki umożliwiły mi analizę zrealizowanych celów i treści zajęć. Stały się również przydatną wskazówką do dalszej mojej pracy i będą podstawą modyfikacji proponowanych tematów spotkań z dziećmi w nowym roku szkolnym 2022/2023, co w mojej ocenie podniesienie jakość oraz atrakcyjności moich działań w ramach kontynuowania innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję".

Wnioski z ankiety

  1. Uczniowie mają wiedzę na temat zasad bezpiecznego spędzania przerw śródlekcyjnych.
  2. Czasami spędzają przerwy bezpiecznie.
  3. Przyczyny spędzania przerw śródlekcyjnych nie zawsze bezpiecznie:
    • modelowanie zachowań bohaterów z bajek
    • za rzadko odbywają się apele porządkowe, na których przypomina się o bezpieczeństwie
    • po lekcjach spędzają czas korzystając z komputerów
    • przenoszą świat fantastyczny na rzeczywisty, inicjując niektóre zabawy
    • trudności z komunikacją
    • dzieci mają bardzo dużą potrzebę ruchu, a w szkole nie ma miejsca, oprócz patio, w którym mogłyby podczas przerw pobiegać w bezpiecznych warunkach i spożytkować nadmiar energii (patio, nie jest otwarte na każdej przerwie)
    • wpływ rówieśników, czasami podpuszczanie jeden drugiego, wyzwania które sobie stawiają.
  4. Dzieci mają wiedzę z zakresu tematyki omawianej podczas zajęć z pedagogiem.
  5. Uczniowie nie zawsze stosują wiedzę zdobytą podczas zajęć z pedagogiem szkolnym.
  6. Przyczyny nie stosowania się do wiedzy omawianej na zajęciach:
    • nieutrwalone sposoby zachowań
    • wpływ grupy rówieśniczej
    • część dzieci jest bardzo impulsywna; zanim pomyślą, jak powinno się zareagować działają w sposób nieakceptowany społecznie; niestety powoduje to "nakręcenie" innych dzieci
    • zapominają zastosować teorię w praktyce
    • chcą zaimponować rówieśnikom, więc łamią zasady.
  7. Zajęcia w ramach innowacji są atrakcyjne dla dzieci.
  8. W ocenie nauczycieli wypełniających ankietę nie trzeba dokonywać zmian w innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję".

Rekomendacje

  1. Zaplanować cykl zajęć w oparciu o fragmenty niektórych bajek oglądanych przez dzieci.
  2. Tłumaczyć niedopasowane zachowania bohaterów tych bajek do okazywanych przez nich emocji.
  3. Zorganizować dzieciom czas podczas przerw śródlekcyjnych.
  4. Wskazywać alternatywne sposoby bezpiecznego odpoczynku od zajęć szkolnych.

 Katarzyna Pycka – pedagog szkolny

Pobierz dokument:

pdfEwaluacja Innowacji Pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję" rok szkolny 2021/2022 - PDF197 KB