Szkoła Podstawowa nr 2
im. Leonida Teligi w Kamieniu Pomorskim

Wycieczka krajoznawcza "Krajobrazy Dolnej Odry"

Dnia 18.09.2021 r.  Szkolne Koło Krajoznawczo Turystyczne PTTK "Łaziki", zorganizowało dla społeczności szkolnej i rodziców wycieczkę objazdową na tereny Dolnej Odry. Ładna pogoda pozwoliła nam nacieszyć oczy pięknymi krajobrazami i poznać ciekawe miejsca pod względem historycznym. Pierwszym naszym miejscem, do którego się udaliśmy podczas wyjazdu był "Krzywy Las" koło Gryfina. Krzywy Las, to pomnik przyrody, znajdujący się w okolicach nowego osiedla wsi Nowe Czarnowo i Elektrowni Dolna Odra, w powiecie gryfińskim. Przez ten teren prowadzi czerwony szlak turystyczny ze Szczecina Klucz do Mieszkowic. Obszar ten został tak nazwany ze względu na rosnące w tym miejscu ok. 100 zdeformowanych sosen zwyczajnych. Geneza powstania Krzywego Lasu owiana jest licznymi legendami, niewiele jest natomiast wzmianek potwierdzonych źródłami historycznymi, które w racjonalny sposób wyjaśniają jego tajemnicę. Bez względu na genezę powstania, miejsce to od lat przyciąga jak magnes, skłaniając do poszukiwań odpowiedzi na pytanie – skąd się wzięły krzywe sosny? Następnie udaliśmy się do miejscowości Widuchowa, gdzie wspinaliśmy się na wzgórze, na którym znajduje się platforma widokowa. Z tego miejsca rozpościera się niesamowity widok na Odrę, która w tym miejscu rozgałęzia się na Regalicę i Odrę Zachodnią. Kolejną miejscowością na naszej mapie wyjazdowej była Cedynia. Jeśli Cedynia, to oczywiście góra Czcibora, która jest bardzo ważnym miejscem na mapie historycznej Polski. To tutaj w 972 roku Mieszko I i jego brat Czcibor, walczyli w bitwie przeciwko Hodonowi – margrabiemu Marchii Łużyckiej. W samym mieście, niegdyś w średniowieczu, istniał gród, a później warownia graniczna. Hodon sprzeciwił się cesarzowi i postanowił zaatakować atrakcyjne tereny Polan. Prawdopodobnie chciał ograniczyć wpływy Mieszka w państwie Wolinian. Pod Cedynią wojska Hodona z pomocą Zygfryda von Walbecka poległy z rąk rycerzy Czcibora. Dziś na tę pamiątkę, możemy wspiąć się po 270 schodach i stanąć przy pomniku orła. Tutaj w Cedyni, zobaczyliśmy także wieżę. Ta została zbudowana w 1895 roku, jako pomnik wojenny przez burmistrza miasta Ernesta Eduarda Melchera. Wysoka budowla przetrwała obie wojny i służyła jako punkt obserwacyjny. Weszliśmy do środka na taras widokowy, z którego mogliśmy zobaczyć panoramę miasta oraz widoki na wzniesienia morenowe tzw. Karpat Cedyńskich na Pojezierzu Myśliborskim. W tym uroczym miasteczku, dawnym grodzie słowiańskim, zjedliśmy pyszny obiadek i udaliśmy się w dalszą drogę. Ostatnim naszym miejscem wycieczki było miasto Moryń, a w nim Stary Rynek, Mury Obronne, Geopark z Aleją Gwiazd Plejstocenu, no i przepyszne lody. Wycieczka była ciekawa, atrakcyjna, a miła atmosfera w grupie towarzyszyła nam do przyjazdu do Kamienia Pomorskiego. Już niebawem kolejne wyprawy, zapraszamy Was do wspólnego poznawania ciekawych miejsc naszego województwa.