"Wiem-rozumiem-stosuję"
Rok szkolny 2021/2022
W roku szkolnym 2021/2022 od 01 października 2021 r. do 20 czerwca 2022 r. realizowałam innowację pedagogiczną "Wiem-rozumiem-stosuję". Jej adresatami byli wszyscy uczniowie edukacji wczesnoszkolnej. Była ona przeprowadzana w klasach I-III w ramach obowiązkowych zajęć edukacji społecznej.
Niniejsza innowacja miała na celu poprawę funkcjonowania uczniów w szkole, czyli zmniejszenia nieprawidłowych zachowań wśród dzieci (agresji, niebezpiecznego spędzania przerw) oraz uczenia alternatywnych sposobów postępowania, zgodnego z zasadami współżycia społecznego. Miała zachęcać i motywować uczniów do pracy nad sobą i poszerzać świadomość zasad prawidłowej komunikacji rówieśniczej, a także rozwijać umiejętność brania odpowiedzialności za swoje zachowanie.
Zajęcia innowacyjne odbywały się w klasach I-III z udziałem teatrzyku szkolnego "Szuflandia", który prezentował inscenizacje i przedstawienia będące wstępem do zajęć pedagoga z uczniami.
Urozmaiceniem spotkań było dostarczanie dzieciom Gazetki Pedagoga Szkolnego poruszającej omawianą tematykę w formie wierszy, zagadek, rebusów. Uczniowie zostali zaangażowani do jej współtworzenia. W czasopiśmie znajdowały się ich prace: wiersze lub opowiadania, które przygotowywali w ramach Szkolnego Konkursu Literackiego, związanego z przedstawianymi zagadnieniami. Gazetkę otrzymywali w trakcie każdych zajęć profilaktycznych.
W ramach innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję" podczas spotkań z bajką, w oparciu o przedstawienia przygotowane przez teatrzyk szkolny "Szuflandia" zrealizowałam trzy bloki tematyczne:
- "Przemoc boli" (luty 2022 r.) – bajka "Jędrek Jeżyk"
- "Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie" (kwiecień 2022 r.) – bajka "Nie płacz, Koziołku"
- "Bezpieczne wakacje – bezpieczny wypoczynek" (czerwiec 2022 r.) – inscenizacja "Koncert na łące".
Podczas trwania innowacji pedagogicznej, w roku szkolnym 2021/2022 przeprowadziłam 68 godzin zajęć z uczniami edukacji wczesnoszkolnej (I półrocze: 32 h, II półrocze 46 h). Każde spotkanie dotyczyło innej tematyki, wynikającej z potrzeb klas:
- "Bezpieczna droga do szkoły"
- "Bezpieczna szkoła"
- "Szkoła bez przemocy"
- "Prawa Dziecka"
- "Każdy inny, wszyscy równi"
- "Z kulturą za pan brat"
- "Przemoc boli"
- "Świat emocji"
- "Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie"
- "Nie daj złości sobą rządzić"
- "Bezpieczne wakacje-bezpieczny wypoczynek"
Innowacja pedagogiczna była dokumentowana w formie zdjęć, nagrań wideo, ksero gazetek. Informacje o przeprowadzonych zajęciach/spotkaniach oraz podsumowanie działań pedagoga umieszczone zostały na stronie internetowej szkoły w folderze – pedagog szkolny.
W trakcie realizowania innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję" na bieżąco kontrolowałam osiągnięcia uczestników poprzez obserwację zachowań uczniów podczas spędzania przez nich przerw śródlekcyjnych, zachowywania się w relacjach z innymi, reagowania na trudności w obszarze komunikacji rówieśniczej. Taka forma ewaluacji dostarczała mi informacji zwrotnej na temat mojej pracy, przyczyniała się do refleksji i samooceny oraz dokonywania modyfikacji innowacji.
W celu sprawdzenia przydatności i efektywności oraz atrakcyjności działań przeprowadziłam ankietę wśród wychowawców klas edukacji wczesnoszkolnej oraz wśród współpracujących z nimi nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Jej wyniki umożliwiły mi analizę zrealizowanych celów i treści zajęć. Stały się również przydatną wskazówką do dalszej mojej pracy i będą podstawą modyfikacji proponowanych tematów spotkań z dziećmi w nowym roku szkolnym 2022/2023, co w mojej ocenie podniesienie jakość oraz atrakcyjności moich działań w ramach kontynuowania innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję".
Wnioski z ankiety
- Uczniowie mają wiedzę na temat zasad bezpiecznego spędzania przerw śródlekcyjnych.
- Czasami spędzają przerwy bezpiecznie.
- Przyczyny spędzania przerw śródlekcyjnych nie zawsze bezpiecznie:
- modelowanie zachowań bohaterów z bajek
- za rzadko odbywają się apele porządkowe, na których przypomina się o bezpieczeństwie
- po lekcjach spędzają czas korzystając z komputerów
- przenoszą świat fantastyczny na rzeczywisty, inicjując niektóre zabawy
- trudności z komunikacją
- dzieci mają bardzo dużą potrzebę ruchu, a w szkole nie ma miejsca, oprócz patio, w którym mogłyby podczas przerw pobiegać w bezpiecznych warunkach i spożytkować nadmiar energii (patio, nie jest otwarte na każdej przerwie)
- wpływ rówieśników, czasami podpuszczanie jeden drugiego, wyzwania które sobie stawiają.
- Dzieci mają wiedzę z zakresu tematyki omawianej podczas zajęć z pedagogiem.
- Uczniowie nie zawsze stosują wiedzę zdobytą podczas zajęć z pedagogiem szkolnym.
- Przyczyny nie stosowania się do wiedzy omawianej na zajęciach:
- nieutrwalone sposoby zachowań
- wpływ grupy rówieśniczej
- część dzieci jest bardzo impulsywna; zanim pomyślą, jak powinno się zareagować działają w sposób nieakceptowany społecznie; niestety powoduje to "nakręcenie" innych dzieci
- zapominają zastosować teorię w praktyce
- chcą zaimponować rówieśnikom, więc łamią zasady.
- Zajęcia w ramach innowacji są atrakcyjne dla dzieci.
- W ocenie nauczycieli wypełniających ankietę nie trzeba dokonywać zmian w innowacji pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję".
Rekomendacje
- Zaplanować cykl zajęć w oparciu o fragmenty niektórych bajek oglądanych przez dzieci.
- Tłumaczyć niedopasowane zachowania bohaterów tych bajek do okazywanych przez nich emocji.
- Zorganizować dzieciom czas podczas przerw śródlekcyjnych.
- Wskazywać alternatywne sposoby bezpiecznego odpoczynku od zajęć szkolnych.
Katarzyna Pycka – pedagog szkolny
Pobierz dokument:
Ewaluacja Innowacji Pedagogicznej "Wiem-rozumiem-stosuję" rok szkolny 2021/2022 - PDF197 KB