Jak co roku uczniowie klas edukacji wczesnoszkolnej – pierwszych i drugich, mieli możliwość posłuchać, co to znaczy zachowywać się bezpiecznie w szkole, zarówno podczas zajęć, jak i przerw.
Podczas tegorocznych spotkań z pedagogiem szkolnym dzieci obejrzały prezentację multimedialną opisującą zachowania, które określane są jako agresja/przemoc. Omówiono trzy rodzaje agresji: fizyczną, słowną oraz bez słów i kontaktu fizycznego.
Rozmowa z maluchami ukierunkowana była na sposoby poradzenia sobie z agresorem, czyli co zrobić i do kogo zwrócić się o wsparcie w sytuacji zagrożenia.
Podczas zajęć uczniowie usłyszeli o zasadach uwzględnionych w kodeksie "Szkoły bez przemocy".
Zasady:
- Szkoła jest wspólnotą.
Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm. - Wszyscy się szanujemy.
Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie. - Wspólnie działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa: obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły. - Niczego nie ukrywamy.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji. - Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy. - Nauczyciel nie jest sam.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy. - Uczniowie wiedzą, jak działać.
Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą. - Rodzice są z nami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi. - Mamy sojuszników.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły. - Nagradzamy dobre przykłady.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.
Wszystkie punkty z Kodeksu zostały poddane pod dyskusję.
Na koniec spotkania każdy uczeń otrzymał Gazetkę Pedagoga Szkolnego, w której znalazły się spisane zasady wraz z ilustracjami przybliżającymi omawianą tematykę.