słowoTWORY - Ogólnopolski Projekt Edukacyjno-Kulturalny, cykl warsztatów językowych i twórczych. Projekt realizowany jest przez Fundację Amicus Universitatis Nicolai Copernicus w Toruniu.
Koordynator - dr Piotr Florianowicz – artysta grafik, animator kultury. Absolwent Edukacji Artystycznej oraz Grafiki na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W projekcie podstawową rolę odgrywa polszczyzna, język, słowo, poprawność zapisu, polska literatura współczesna i dawna, szczególnie fraszki, lepieje, limeryki jako formy gatunkowe, w których ważna jest precyzja słowa i zachowanie obowiązujących norm literackich, a także związane z nimi zagadnienia oraz artyści. Warsztaty zainspirowane słowotwórstwem, frazeologią oraz ortografią polską poszukują korelacji polszczyzny ze sztukami wizualnymi. Badanie słów, związków frazeologicznych, tworzenie fraszek, limeryków, haiku stanie się swego rodzaju narzędziem do wykonania oryginalnych utworów w formie eksperymentów językowych oraz prac interdyscyplinarnych łączących polszczyznę (słowo, poprawny zapis), język z nietypowymi działaniami wizualnymi. W ramach zadania powstaną oryginalne realizacje literackie, pomoce dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli.
Pierwsze warsztaty zostały poświęcone ortoGRAFICE – ortografii języka polskiego i pojęciami z nią związanymi, poszukiwaniu wizualnego przeniesienia zasad ortografii na obraz. Uczniowie podczas zajęć tworzyli karty z graficznym przedstawieniem wyrazów z ó, u, ż, rz, ch, h.
Nauka ortografii dla uczniów często jest trudna i bywa nieskuteczna. Mając świadomość, że ucząc zasad ortografii poprzez skojarzenia, osiąga się najlepszy rezultat. Stworzyliśmy sytuację twórczej korelacji zasad pisowni z językiem plastycznym. Powstały ilustracyjne piktogramy wyrazów, których pisownia oparta jest o ortograficzne zasady. Nauka języka polskiego może być twórczą zabawą. Używając wyrazów z ó, u, ż, rz, ch i h, dzieci miały możliwość przenieść się w świat plastycznej wyobraźni. Uczennice z wielką pasją zaprojektowały z kolorowego brystolu elementy garderoby, np.: spódnicę, fartuch, sukienkę, powstał także wachlarz, magiczny ołówek czy kożuch. Dodatkowo wybrane wyrazy zostały zwizualizowane w formie autorskich oryginalnych krojów pisma. Podczas zajęć uczestnicy wykorzystali także starą chińską łamigłówkę, jaką jest tangram. Dzieci wykonały z kolorowego kartonu figury geometryczne, a na ich bokach zapisały reguł ortograficzne i pasujące do nich słowa. Plastyczne obiekty, liternicze wizualizacje słów zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu. Celem warsztatów była popularyzacja nauki ortografii połączona z działalnością artystyczną, motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii, rozbudzanie czujności ortograficznej oraz integracja zespołu klasowego. Dzięki prezentacji na "ścianie z polszczyzną" inni uczniowie mogą wzrokowo zapamiętać, jak piszemy poszczególne wyrazy.
Autorki warsztatu: Iwona Hume – Zielińska, Karina Laskowska
Uczestnicy warsztatu: uczniowie klasy 4b i 4a
Partner projektu: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Leonida Teligi w Kamieniu Pomorskim