Europejski Dzień Logopedy obchodzony jest we wszystkich krajach Unii Europejskiej 6 marca. W naszej szkole, w dniach 4 – 7 marca z tej okazji zostały zorganizowane zajęcia logopedyczne dla uczniów wszystkich klas pierwszych. Podczas zajęć prowadzone były ćwiczenia i zabawy oddechowe, które pomagają dzieciom w wydłużaniu fazy wydechowej i prawidłowym zużywaniu powietrza podczas mówienia, dzięki temu mogą mówić swobodnie i płynnie. Dzieci wykonały gimnastykę buzi i języka – ćwiczenia usprawniające narządy mowy: język, wargi, podniebienie miękkie, policzki i żuchwę z wykorzystaniem lusterek. W trakcie zajęć samodzielnie wykonały zabawki logopedyczne z kolorowego papieru, które wykorzystane były do ćwiczeń oddechowych. Dzięki zajęciom uczniowie dowiedzieli się jak ważne są ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne, aby poprawnie mówić. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w przygotowanych zajęciach, a samodzielnie wykonane zabawki zmobilizowały do prawidłowego wykonania ćwiczeń oddechowych oraz doskonaliły sprawność manualną.
Logopedia jest nauką o kształtowaniu właściwej mowy w okresie jej rozwoju i doskonaleniu jej w późniejszym czasie (logopedia ogólna), a także usuwaniu wad i zaburzeń mowy (logopedia specjalna). Do podstawowego zadania logopedy należy profesjonalne prowadzenie profilaktyki, diagnozy oraz terapii logopedycznej a także systematyczne pogłębianie wiedzy z tej dziedziny nauki.
W naszej szkole logopeda:
- przeprowadza przesiewowe badania logopedyczne w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
- ajmuje się diagnozowaniem logopedycznym oraz odpowiednio do jego wyników, udzielaniem pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom,
- prowadzi terapię logopedyczną indywidualną i grupową dla uczniów w zależności od rozpoznanych potrzeb,
- organizuje pomoc logopedyczną dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
- współpracuje ze środowiskiem ucznia oraz wspiera działania wychowawcze, profilaktyczne nauczycieli, wychowawców.
Bibliografia:
Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D. (2000), Projekt zestawienia form zaburzeń mowy. Logopedia, 28.
Wioletta Ryłko – logopeda szkolny