Z początkiem roku szkolnego uczniowie z klas 5a, 5b i 6a biorący udział w kółku historycznym przystąpili do e-learningowego projektu "Poprzez Niepodległą" na platformie eTwinning. Program "promuje współpracę szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oferując szkołom wsparcie, narzędzia oraz usługi". Ponieważ był to nasz pierwszy projekt tego typu, najpierw nawiązaliśmy współpracę ze szkołami z Polski. Okazja była wyjątkowa, gdyż w 2018 roku przypadała setna rocznica odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Stąd też propozycja projektu "Poprzez Niepodległą", w którego realizację włączyli się uczniowie naszej szkoły. Projekt był realizowany przez kilka miesięcy, od września 2018 r. do stycznia 2019 r. Jego założeniem było stworzenie wirtualnego przewodnika po miejscowościach w Polsce, wspólne świętowanie rocznicy odzyskania niepodległości oraz opracowanie poradnika "Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci". W projekcie wzięło udział prawie 100 szkół. Młodzież rozwijała swoje umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczniowie:
- logując się na stronę projektu i korzystając z forum zawierali znajomości z uczniami z innych szkół partnerskich biorących udział w projekcie,
- przygotowali swoją propozycję na logo projektu m.in. w programie Canva, następnie głosowali na ich zdaniem najlepszy projekt w programie Tricider,
- współtworzyli poradnik dotyczący bezpiecznego korzystania z zasobów w sieci;
- robili zdjęcia najciekawszych miejsc w naszym mieście, z których utworzyli krótki filmik w programie Filmora - w ten sposób powstał wirtualny przewodnik po naszej miejscowości,
- tworzyli i wysyłali kartki z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę,
- współtworzyli kalendarium "Droga Polski do odzyskania niepodległości",
- układali pytania do interaktywnego quizu, który na zakończenie w ramach podsumowania projektu wspólnie rozwiązali.
W czasie realizacji projektu mieliśmy okazję zapoznać się z fotorelacjami z obchodów stulecia niepodległości w szkołach z różnych zakątków Polski. Pokazaliśmy również, jak my świętowaliśmy ten szczególny czas. Udział w projekcie był dla wszystkich, łącznie z opiekunem, niezapomnianym doświadczeniem. Podczas jego realizacji poznaliśmy wiele ciekawych narzędzi TIK. W przyszłości planujemy uczestniczyć w projektach także we współpracy ze szkołami z Europy, w czasie których uczniowie oprócz umiejętności informatycznych będą doskonalić swoje kompetencje językowe.
Opiekun grupy projektowej
Kamila Podgórska