Szkoła Podstawowa nr 2
im. Leonida Teligi w Kamieniu Pomorskim

Żyć - to nie marnować czasu, nie czekać ...
Kapitan Leonid Teliga
Żyć - to nie marnować czasu, nie czekać ...
Kapitan Leonid Teliga
Nasze dziecko mówi

"Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy:
cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym
i domagać się ze wszystkich sił tego, czego się pragnie."
- Paulo Coelho

Drodzy Rodzice!

Dziecko poznaje świat między innymi dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i uczucia. Rozwój mowy to proces, który przebiega w indywidualnym tempie.
Dziecko, które przystępuje do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, potrafić posługiwać się słownictwem dotyczącym jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania. Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenie w szkole.
Wady wymowy opóźniają i obniżają kształtowanie się poziomu myślenia pojęciowego, powodują zubożenie słownictwa, a także trudności w wypowiadaniu się, formułowaniu myśli. Utrudniają dziecku porozumiewanie się słowne z otoczeniem. Niewątpliwym jest fakt, iż są przyczyną trudności w czytaniu i pisaniu.
Dziecko z wadą wymowy w sposób nieprawidłowy wymawia poznawane głoski, często niepoprawnie nazywa, zapisuje i odczytuje litery. W wyrazach i zdaniach dziecko zastępuje jedne głoski drugimi.
Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy/wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Bardzo serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.

Zadania logopedy w szkole:

"Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:

  1. Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  2. Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  3. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  4. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów:
    1. w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
    2. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej."

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Wioletta Ryłko

Ludzie zdjęcie utworzone przez gpointstudio - pl.freepik.com